Anja åbnede døren til Sverige
04.12.2013

"Det er Anjas fortjeneste, at vi har fået en fod indenfor på det svenske marked. Udelukkende hendes fortjeneste."

Niels Donsig Pedersen havde længe gået med en drøm om at få en bid af det svenske marked. RosenTryk, der laver grafisk tryk på for eksempel plastikposer og silkepapir, har specialiseret sig i små serier fra 1.500 stk. og opefter. Og med adresse i Sæby var ikke mindst butikkerne i Göteborg kun en kort færgetur derfra et oplagt marked.

Men han kunne ikke overskue, præcis hvad der skulle til. For slet ikke at tale om at finde timerne til det.

Derfor gik han til Væksthus Nordjylland og det lokale erhvervskontor, hvor han hørte om muligheden for at ansætte en ledig højtuddannet som videnpilot og få tilskud til halvdelen af hendes løn.

De første svenske ordrer i hus

1. februar ansatte han Anja Miller som salgs- og marketingkonsulent. Og siden da har RosenTryk fået ny hjemmeside og nyt salgsmateriale på både dansk og svensk. Et nyt faktureringssystem, der kan tage også de svenske kunder. Og nyhedsbreve på både dansk og svensk.

"Det ville have været alt, alt for meget for mig selv at klare ved siden af produktionen. Og alt for dyrt at købe ude i byen", siger Niels Donsig Pedersen, som allerede kan se resultaterne af den nye markedsføring.

"Vi har fået seks-syv svenske ordrer, vores første nogensinde. Og så har vi desuden en håndfuld henvendelser fra svenskerne om ugen at bygge på - det tegner rigtig godt".

"At ansætte sådan en som Anja er noget af det bedste, jeg har gjort. Jeg havde brug for nytænkning og ny viden. Jeg er 56 år og uddannet maskinmester, og der er sket en masse, siden jeg selv gik i skole. Især på markedsføringsfronten. Hvis man vil sælge, er det ikke nok at iklæde sig sit pæneste jakkesæt. Man skal være på nettet, på Google og hvad ved jeg. Det er helt afgørende, at den del fungerer", siger han.

Også salg og fakturering

28 årige Anja Miller, der har en kandidatgrad i international marketing fra Aalborg Universitet, tilføjer, at hun laver meget andet end markedsføringsopgaver.

"Jeg udarbejder for eksempel også tilbud, ordrebekræftelser, står for fakturering, sender prøver ud, laver opsøgende salg - og så rydder jeg også lige lidt op på lageret, når det er nødvendigt. Sådan stort set alt andet end lige produktionen", smiler hun.

"Mit arbejde er mere salg og lidt mindre marketing, end jeg havde regnet med. Men det har jeg opdaget, at jeg godt kan lide. Jeg får fornemmelsen af hele virksomheden, taler med en masse mennesker og får kæmpe indsigt i, hvad kunderne har brug for. Det er også viden, jeg skal bruge, for at få gode ideer til produktudviklingen", forklarer Anja Miller, som for eksempel kom på, at det ville være en god ide at lave tryk på forsendelsesposer i små oplag - typisk noget, små webbutikker har brug for. "De er jo billigere i porto og indkøb, end papkasser".

Brug støtteordningerne

Anja Miller og Niels Donsig Pedersen er enige om at anbefale andre små virksomheder at prøve en højtuddannet.

"Jeg forstår selvfølgelig godt, hvis man ikke tør kaste sig ud i en almindelig ansættelse her midt under krisen. Men så brug de løntilskudsordninger, der er", siger Anja Miller, mens Niels Donsig Pedersen tilføjer "Det er ganske enkelt sundt for forretningen, når nogen kommer ind med nye kompetencer og sætter spørgsmålstegn ved, hvordan du har gjort ting de sidste 10 år".