Blæksprutte på sildefabrik
04.12.2013

"Skal vi imødekomme kundens ønske om større kampagnerabat - og hvor mange flere sild skal der så sælges i kampagneperioden, før det kan betale sig?"

Det er et af de spørgsmål, Cornelia Kaas som direktionssekretær hos Lykkeberg A/S ofte har været med til at regne på.

"Når man forbereder kundemøder, er der altid masser af ideer i luften. Det er mit job at analysere konsekvenser for omkostninger og indtjening på en given opgave. Og bagefter leverer jeg en gennemarbejdet kundepræsentation, der klæder min direktør godt på til mødet. Det er en spændende og vigtig opgave, for i en lille virksomhed kan det i den grad ses på bundlinjen, hver gang et salg lykkes", siger Cornelia Kaas.

Aflastning for direktøren

38 årige Cornelia Kaas er uddannet i erhvervsøkonomi og sprog (cand.merc.int) og kom til den lille familieejede producent af kvalitetssild Lykkeberg A/S efter flere år hos TDC.

"Jeg trængte til et brancheskift, og fødevarebranchen var oplagt for mig, fordi jeg altid har interesseret mig for mad. For at gøre en lang historie kort, var jeg så heldig, at direktøren i Lykkeberg netop havde erkendt, at hun var ved at udvikle sig til ”overbrandmajor” og brugte al for meget tid på at slukke ildebrande. Hun havde brug for en højtuddannet, der kunne aflaste hende i både stort og småt", siger direktionssekretæren, der selv med et smil oversætter sin titel til ”Hende, direktøren kan sige kan-du-ikke-lige til”.

"Det ene øjeblik er jeg med til at diskutere, om vi skal fortsætte eller flytte vores produktion i Letland - eller laver analyser på markedspotentialet andre steder i verden. Det næste øjeblik læser jeg samhandelskontrakter igennem. Og måske slutter jeg dagen af med at læse korrektur på en etiket og pakke en kasse med en fotoprøve. I en lille virksomhed løfter man sammen", siger hun.

Overblik og udviklingsmuligheder

Opgaver som projektledelse, hjemmeside og elektroniske nyhedsbreve hører sammen med udvikling af brandingstrategi og design af emballage også under blæksprutten Cornelia Kaas.

"Jeg er en højtuddannet generalist, så jeg er rigtig god til at analysere og få sat struktur på ting – for eksempel lancering af nye produkter - og til at følge op. Det betyder, at fabrikken hurtigere får overblik og kan koncentrere sig om effektiv produktion".

"Det er jo ikke fordi, min chef ikke kan finde ud af det, jeg laver. Men hvis hun også skulle bruge kræfter på det, jamen så ville hun risikere at drukne i drift og gå glip af udviklingsmuligheder", siger Cornelia Kaas.