All rounder på udkig efter nye markedsmuligheder
04.12.2013

"Hvor stærke er vi i de forskellige segmenter, hvor tjener vi mest og hvor tjener vi mindst? Og hvad skal der til for at gøre det bedre og sælge mere?"

"Alt udviklingsarbejde begynder med grundig analyse, og det er blandt andet derfor, jeg fungerer så godt hos Danelec Marine. Mine kolleger har den tekniske viden til at udvikle vores produkter. Og jeg supplerer med analyseevner, med kommunikation og med at få sat struktur på den måde, vi arbejder på", siger area sales manager Gergely Tas.

Titlen er helt ny, og det samme er uddannelsen i erhvervsøkonomi og sprog (cand.merc.int). Men Gergely Tas har faktisk allerede arbejdet hos Danelec Maritime i små to år, fordi han oprindeligt blev ansat i et studiejob.  I samme periode har Danelec fordoblet sin omsætning. Virksomheden, der udvikler og producerer sorte bokse og navigationssystemer til store skibe, har i dag sit udstyr installeret på mere end 5000 skibe, der sejler over hele kloden.

"Men al vores produktion er outsourcet til Thailand, så vi er faktisk stadig en ganske lille virksomhed med kun 22 medarbejdere, hvoraf de 18 er her i Birkerød, og resten i Polen, Singapore og Kina. Langt de fleste arbejder med udvikling af hardware og software, og så er vi et lille team, der står for salget", forklarer Gergely Tas.

Aflaster direktøren

Area sales manageren understreger, at det ikke er ensbetydende med, at han kun arbejder med de direkte salgsorienterede opgaver.

"Man kan ikke være specialist i en lille virksomhed, sådan er det. Jeg er all-rounder. Det er jo også mig, der laver produkt-brochurer og virksomhedspræsentationer. Og jeg har også brugt en del kræfter på at finde på en mere effektiv måde at gøre tingene på. For eksempel ved at få en del af vores møder og undervisningen af distributørerne over på en online platform. Det er både smartere og billigere sådan", siger han og tilføjer:

"Det er blandt andet den bredde i opgaverne, der gør, at man meget hurtigt får omsat sin teoretiske viden til virkelighed i en lille virksomhed. Jeg arbejder meget tæt sammen med min direktør, og det betyder, at jeg lynhurtigt har fået en masse indsigt i også de store beslutninger. Og et stort ansvar. Det har jeg det godt med. Omvendt oplever min direktør, at jeg aflaster ham. Han kan overlade analysearbejdet og alle Excel arkene til mig og koncentrere sig om det, han er bedst til: at lede forretningen".

Vigtige produkter

Gergely Tas havnede egentlig i den maritime branche ved en tilfældighed, men har svært ved at forestille sig noget bedre:

"Indrømmet, der er lidt mandeting, lidt drengedrøm over min fascination af de store skibe. Men det er først og fremmest det internationale miljø og kontakten til mennesker fra hele verden, der tiltrækker mig".

"Og så er jeg så heldig at være i en virksomhed med vigtige produkter.  Jeg mener, hvis et skib kommer ud for et alvorligt uheld, skal data beskyttes, så de senere kan være med til at rekonstruere, hvad der skete. Disse data ligger i vores black box, som kan tåle at brænde i en time og synke ned til 6 km under vandoverfladen. Da for eksempel skibet Costa Concordia i 2012 gik på grund med 4229 passagerer ud for øen Giglio i Italien, var data fra black boxen afgørende for at forstå hvorfor", forklarer han.